Auditiv prosessering er eit anna omgrep for lytting. Å lytte er ein komplisert prosess som inneber sansemessige og språklege føresetnader.
Lytting består av fleire auditive ferdigheiter som dannar grunnlaget for APD utgreiing, og kan delast opp hierarkisk:
- Deteksjon/oppdaging av lyd. Evna til å respondere på lyd. Høyrer og er barnet klar over lyden?
- Diskriminasjon/mønster persepsjon. Evna til å høyre likskapar og forskjellar på to eller fleire lydstimuli.
Diskriminasjon har fleire stadium:
– Diskriminasjon av varigheit (dvs. kort v lange lyder, ei staving v fl ere stavingar), intensitet eller tonehøgd.
– Diskriminasjon av ord som er like lange men har ulik konsonant eller vokal (t.d. katt/hatt). Erfarne lyttarar gjer dette automatisk.
– Auditiv komplettering: Følgje med og fylle inn det siste ordet «Lille Petter ... »
– Diskriminasjon av subtile forskjellar i tale, inkludert prosodi (rytme, melodi, intensitet, tonefall) er viktig for å kunne følgje munnlege instruksar.
– Auditiv syntese – evna til å blande isolerte fonem til ord er sentralt i leseutvikling.
- Identifikasjon. Gjenkjenning av språklydar, måten dei blir sette saman til ord og blir uttalte for å gi ulik meining.
- Auditiv forståing. Evna til å forstå det som blir sagt ved å delta i samtaler, svare på spørsmål, følgje instruksjonar og oppsummere.
Auditiv forståing er det høgaste nivået i hierarkiet av auditive ferdigheiter fordi ho representerer brua mellom auditiv persepsjon og høgare ordenskognitive og/eller språklege ferdigheiter.
Trening av auditive ferdigheiter bør planleggast ut i frå APD
testresultata, alderen til barnet, og eventuelle andre utfordringar og behov.
For elevar med APD er det ei utfordring å skilje tale frå uvesentleg støy. Auditiv trening tek sikte på å betre og effektivisere prosesseringa av både språkleg og ikkje-språkleg stimuli. Intensiv trening på oppgåver både med og utan bakgrunnsstøy bidreg til betre lytteferdigheiter. Tiltak kan vere både uformelle og formelle.
Uformell lyttetrening
Fokus på god kommunikasjon, leik- og lytteaktivitetar som kan redusere barrierar til læring og kommunikasjon. Dette kan også nyttast førebyggjande når APD er mistenkt både hos førskule og skulebarn. Eller i påvente av APD utgreiing. Av og til vil barnet ha behov for meir intensiv trening eller tettare oppfølging enn skule/PPT kan tilby. I slike tilfelle kan barnet tilvisast til ein spesialist med kompetanse på dette området, til dømes audiopedagog eller logoped.
Auditiv verbal terapi (AVT) er spesialisert foreldrerettleiing gjennom leik og kvardagsaktivitetar. Det blir basert på tidleg identifikasjon, optimal teknologisk tilgang til lyd og tidleg intensiv foreldrerettleiing for lytting og talespråk. AVT kan vere nyttig for barn og familiar med lyttevanskar. Intensiv oppfølging dei første åra bidreg til redusert behov for oppfølging seinare.
Formell lyttetrening
Formell lyttetrening inneber bruk av repeterte øvingar retta mot dei auditive områda barnet har vanskar med, og utnyttar evna hjernen har til forandring (plastisitet). Formell trening må vere tilpassa alderen til barnet og spesifikke funn i utgreiinga.
Det eksisterer ulike databaserte program for auditiv trening retta mot den engelsktalande befolkninga (Earobics, Fast for Words, CAPDOTS og LiSN and Learn). I Noreg har Statped, i samarbeid med St.Olavs hospital, utvikla eit lyttetreningsprogram basert på erfaring og internasjonal forsking. Eit intensivt åtte vekers treningsprogram tilpassa det enkelte barnet, som er utført av lærer i skuletida, viser gode resultat på lyttefunksjon. Her blir brukt nettbaserte lyttetreningsprogram som «CI hva du hører» REF- og lydredigeringsprogrammet Audacity. Oppgåvene blir presenterte på systematisk vis og startar på eit nivå som barnet meistrar. Vanskegrada aukar gradvis. Lyttetreninga blir loggført.
Barnet må vere motivert og forstå kvifor og korleis treninga kan betre kvardagen deira. Dette er eit vesentleg poeng for barn som har opplevd lite meistring eller som er lei av skule og utgreiingar.
Å jobbe med lytteferdigheiter er viktig for dei som har fått ein diagnose, men også som førebyggjande tiltak der mistanke om APD ligg føre.
Musikk, prosodi og APD
Mange av barna med APD strevar med musikalske element som rytme, tonefall, melodi og intonasjon. Vanskar med rim og reglar frå småbarnsalder, eller oppfatning av stemme og tale gjennom melodi er ofte rapportert.
Prosodi blir brukt i kommunikasjonen og uttrykkjer kjensler, relasjonar, empati og tilknyting mellom menneske. Normalhøyrande barn utviklar tidleg ei prosodisk forståing gjennom elementa rytme, melodi, tonefall og intonasjon. Når barnet har lært seg den språklege melodien blir orda lærte gradvis. Barn med høyrselsvanskar, inkludert APD – kan ha vanskar med å tileigne seg prosodiske nyansar og utvikle nødvendig språkforståing.
Bruk av musikk i lyttetrening er veldokumentert. Ved å lytte til repetert musikk over tid utviklar ein forståing av ulike musikalske nyansar. Dette fører til at merksemda blir skjerpa og diskriminering av språklydar blir betra.
Musikk kan brukast for å fremje aktiv lytting
Det kan vere konkrete oppgåver som å lytte til:
- Rytmen.
- Ulike instrument.
- Teksten, gjenfortelje innhald.
- Ulike stemningar.
- Dynamikken.
For eldre elevar kan det vere aktuelt å lytte til rapptekstar. Eventuelt lære dei utanåt og jobbe med dei på ulike måtar. Det kan for eksempel vere å legge trykk og betoning på ulike stader, og snakke med dei eldre elevane om kva som skjer med innhaldet når rytmen blir endra.
Mange av barna med APD har «høge skuldrer» som følgje av at dei jobbar hardt for å forstå og oppfatte den informasjonen dei høyrer. Musikk kan også ha ein terapeutisk funksjon brukt til avspent konsentrasjon før lyttetrening, men også i forkant av at eleven skal prestere på prøver.
Metakognitive og språklege strategiar
For å bøte på utfordringar i kvardagen kan bruk av kompenserande strategiar lette innlæring og minne for auditiv informasjon. Strategiane blir delte inn i metakognitive og metalingvistiske strategiar.
Metakognitive strategiar
Metakognitive strategiar handlar om korleis eleven sjølv reflekterer over eiga læring og kva strategiar eleven nyttar som sjølvregulering, problemløysing og minnestrategiar. Metakognitive ferdigheiter er viktig for kognitiv aktivitet som god munnleg kommunikasjon, forståing for tale og skrift, merksemd, minne og ulike former for sjølvregulering.
Metalingvistiske strategiar
Metalingvistiske strategiar handlar om trening på grammatikalske reglar og syntaks,
setningsoppbygging og forståing for rekkefølga av ord i ei setning. Kunnskap om
syntaksen og setningsoppbygginga til språket vil bidra til betre taleforståinga. For elevar med APD kan det vere vanskeleg å oppfatte små ord, endingar og stavingar. Øving og pugging av grammatikalske reglar og syntaks vil vere med på å lette innlæringa av auditiv informasjon. I eit individuelt tilpassa treningsopplegg vil det vere ein fordel å jobbe metakognitivt. Det vil ha mykje å seie for motivasjonen til eleven at eleven blir involvert, blir forklart kvifor og følgjer eigen progresjon og utvikling gjennom treningsperioden. Auditiv trening, i eit heilskapleg og inkluderande
perspektiv, har vist god effekt på lytteferdigheiter, kognisjon og inkludering.